چطور حرمت نفستان را افزایش می‌دهید؟

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۰ کد خبر : ۶۴۵۰ اخبار تخصصی
تعداد بازدید:۱۶۴
آیا می‌دانید حرمت نفس چیست و باید چطور آن را بیشتر کنید؟ آیا فکر می‌کنید حرمت نفستان پائین است؟ آیا می‌دانید چطور از حرمت نفس حرف بزنید؟ آیا می‌دانید برای حرمت نفس چه‌کار کنید؟

آیا می‌دانید حرمت نفس چیست و باید چطور آن را بیشتر کنید؟ آیا فکر می‌کنید حرمت نفستان پائین است؟ آیا می‌دانید چطور از حرمت نفس حرف بزنید؟ آیا می‌دانید برای حرمت نفس چه‌کار کنید؟ حرمت نفس، پاسخ به این سؤال است «در مورد کسی که هستم، چه احساسی دارم؟» ما حرمت نفس را از خانواده می‌گیریم، یعنی به ارث نمی‌بریم بلکه آن را یاد می‌گیریم. حرمت نفس کلی (کی هستم) به‌طور طبیعی ثابت و همیشگی است. حرمت نفس موقعیتی (چه‌کار می‌کنم) بسته به شرایط، نقش‌ها و رویدادهای زندگی نوسان دارد. حرمت نفس موقعیتی می‌تواند زمانی پائین (در محیط کار) و زمانی یا جایی (منزل) بالا باشد. حرمت نفس پائین به معنی ارزیابی منفی است که از خود می‌کنیم. این نوع ارزیابی معمولاً در شرایط حساس انجام می‌شود. یعنی ممکن است مشکلات زندگی و حتی مشکلات جسمی، هیجانی و شناختی که جزئی از زندگی و زنده بودن انسان است و به خصوص مشکلاتی که به دلیل اشتباهات ما به‌وجود می‌آید را به گردن خودمان بیندازیم. ممکن است مشکلات چنان آشفته کننده باشند که با خودشکنی و خود تخریبی به آن پاسخ بدهیم. زمانی که با خودمان درست برخورد نکنیم؛ به خودمان صدمه می‌زنیم، زیرا در این شرایط کاری که می‌کنیم، از عقل به‌دور است و به صورت خودکار و تحریکی انجام می‌شود؛ نتیجه آن ناراحتی یا هیجان‌های منفی، ناتوانی در فکر کردن درست و مثبت، عدم مراقبت مناسب از خود، دلخوری از خود؛ و نیاز به کنترل دیگران و فرو رفتن در خود و قطع ارتباط با دیگران خواهد بود. حرمت نفس کلی به صورت یک سنگ، سفت و سخت نیست. بلکه در طول زمان قابل افزایش است اما افزایش آن آسان نیست. حرمت نفس کلی در مواجهه با ترس‌های طبیعی زندگی رشد می‌کند و از طریق تجربه یاد گرفته می‌شود. برخی از کارهای افزایش حرمت نفس ممکن است به کمک یک درمانگر نیاز داشته باشد. در اینجا کارهایی که برای افزایش حرمت نفس لازم است ارایه شده است. 1. عاقل، هشیار و معتدل باشید: از گروه‌هایی که از روش 12 گام برای توقف رفتارهای خود تخریبی استفاده می‌کنند، کمک بگیرید. اعتیاد به هر چیزی مانع یادگیری می‌شود و خلق و خوی خوب را از بین می‌برد. اعتیادهای زندگی، چه خوب و چه بد را شناسایی کنید و رفتارهای مراقبت از خود شامل مراقبه، آگاهی ذهنی و سیالی کردن ذهن، یوگا، ورزش، تغذیه مناسب، ورزش ایروبیک، مطالعه، روابط با دوستان و روابط با خانواده و معنویت و ایمان به خدا را جایگزین کنید. 2. یاد بگیرید چطور از خودتان مراقبت کنید. با پیوستن به گروه‌های خودیاری، سبک زندگی جدیدی را انتخاب کنید و رفتارهای مراقبت از خود را انجام دهید. گروه‌های خودیاری از جمع دوستان یا هم تیمی‌ها شکل می‌گیرد یا ممکن از به صورت هیئت‌های مذهبی در مساجد و مانند آن به وجود آید. تشکیل هیئت‌های فرهنگی و مذهبی در منازل با هدف تبادل تجربیات زندگی نیز کمک کننده است. 3. زمینه‌هایی را که باعث بروز حرمت نفس پائین می‌شود شناسایی کنید. متأسفانه، انسان، رویدادهای تنیدگی‌زا را با معنای منفی (به صورت خود سرزنش‌گری و انتقاد از خود) که برای خود در نظر می‌گیرد، شخصی می‌کند. بازهم با تأسف، انسان به تکرار عمل خودشکن و علیه خود ادامه می‌دهد. اما باید بدانید هر رویدادی که در زندگی پیش می‌آید می‌تواند یک فرصت یادگیری باشد. بنابراین ترس را کنار بگذارید و کاری که در هر جایی لازم است انجام دهید؛ به این ترتیب می‌توانید افکار منفی درباره موقعیت را کنار بگذارید و معنای منفی را از زندگی حذف کنید. 4. از این همه شخصی کردن و به خود بستن اتفاقات زندگی کم کنید. شخصی کردن هر اتفاق زندگی و بر عهده گرفتن نقشی برای خود برای شروع یا ممانعت از یک حادثه را کم کنید؛ باید پاسخ‌هایی که به صورت تحریکی نشان می‌دهید کم کنید. می‌توانید با استفاده از آرام‌سازی (یوگا و حرکات کششی و تنفس عمیق) و نیز فنون مدیریت تنیدگی از بروز واکنش‌های فوری و تحریکی ممانعت کنید. استفاه از این فنون باعث می‌شود از حالت تحریک بیرون آمده و نرم و آرام شوید. در صورت آرامش می‌توانید از واکنش‌های خودکار و عادتی جلوگیری کنید و طوری رفتار کنید که ترس از بین رفته و حرمت نفس آسیب نبیند. 5. کمی مکث کرده و به اطرافتان توجه کنید. به خودتان بگویید «بگذار ببینم چه شده است (رفتار، فکر و احساستان را توصیف کنید) » .... به جای منفعل ماندن، به طور فعال کاری از روی آگاهی انجام دهید. در این صورت حتماً از حالت تحریکی بیرون می‌آئید و انتخاب می‌کنید که چطور پاسخ دهید. 6. پاسخ را انتخاب کنید. رفتارهای تحریکی را که به خودتان ضرر می‌رساند، کنار بگذارید. کاری را انجام دهید که به خودتان ضرر نرساند؛ به روشی مراقبتی و مؤثر عمل کنید. با انتخاب یک عمل با نتیجه مثبت و کارکردی، گامی به طرف مواجهه با ترس بردارید. 7. رفتار تحریکی را بشناسید و بپذیرید. منافع یک واکنش فوری (از خودتان دفاع کردید) را بیان کنید. توضیح رفتار زمانی که این واکنش را نشان می‌دهید ممکن نیست؛ اما به تدریج که مؤثرتر عمل می‌کنیم می‌فهمیم همین رفتار و واکنش‌های تحریکی علیه خودمان منافعی برایمان دارد. 8. مهارت‌ها را توسعه دهید. باید بتوانید برای خود امنیت و امید ایجاد کرده و موقعیت‌های مبهم را تحمل کنید و با فراگیری و استفاده از مهارت‌های اساسی زندگی حرمت نفستان را بالا ببرید. مهارت‌های اساسی زندگی برای بالا بردن حرمت نفس: 1. از احساسات خود آگاه شوید و آنها را به تجربه درآورید. احساس را در بدن خود حس کنید و نیازهای خود را بشناسید. وقتی به حس خود احترام نگذارید و به آن توجه نکنید باید به آنچه که دیگران می‌خواهند و عقیده دارند و می‌گویند تکیه کنید. 2. فکری گزینشی داشته باشید. از فکر کردن‌به این یا آن پرهیز کنید. به سایه‌های خاکستری فکر کنید و تغییر معنای هر تجربه و تفسیر و تعبیر دوباره (البته مثبت) هر رویداد را بیاموزید. اگر بتوانید گزینه‌های متنوع را در نظر بگیرید نسبت به خودتان باز عمل کرده و درباره این که مسایل لاینحل زندگی را چطور باید حل کنید به احتمالات جدید فکر خواهید کرد. 3. جلوی سوء‌استفاده از خودتان را بگیرید. بگوئید نه. هر پیشنهاد یا فرضی را که در آن علیه شما کاری انجام می‌شود، رد کنید. با ایجاد مرز بندی بین خودتان و دیگران جلوی سوء‌استفاده را بگیرید و با تمایز و جدایی خود از دیگران به خود جرئت بدهید. 4. جرئت به‌خرج دهید. با گفتن «من» یا ضمیر شخصی در اول جمله یا آخر فعل (به نظرم)، چیزی را که دیدید، حس کردید و می‌خواهید، با صدای بلند بگوئید. باید با بیان مستقیم افکار، احساس‌ها و امیال نشان دهید مسئول هر چیزی که در زندگی دارید شما هستید. 5. دریافت‌کننده بودن را کنار بگذارید. مثل اسفنج نباشید که فقط هر چیزی را به خود جذب می‌کند. به حرف دیگران گوش دهید و آن را با زبان و نظر خودتان دوباره تکرار کنید. با این روش نسبت به سهم خودتان از هر اتفاقی آگاه‌تر شده و ضمناً با این روش نیاز دیگران را نیز مورد توجه قرار می‌دهید. author, Stanley J. Gross, Ed.D. APA Reference Gross, S. (2006). How To Raise Your Self-Esteem. Psych Central. Retrieved on September 1, 2013, from http://psychcentral.com/lib/how-to-raise-your-self-esteem/000737


نظر شما :